Kalandblog

Mottó: ha eléggé gyerek maradtál, akkor mindenben megtalálhatod a játékot, a játékosságot, az izgalmat, a felfedezés örömét és a nevetés meg a sírás idejét, helyét.  (baloghtomi)

Az évek múlásával mind több izgalommal és a megismerés szélesebb vágyával

indulok útnak hol a hegyekbe, máskor lakott helyekre, itthon és külföldön egyaránt.

Útjaimból rövid emlékeket és tapasztalásokat írok, amelyekhez fotókat is illesztek.

Baloghtomi kalandutazó

BALKÁNTÚRA EGY HÉTBEN: BULGÁRIA-MACEDÓNIA-ALBÁNIA-MONTENEGRO-BOSZNIA

2800 km - elképesztő utakon és sajátos vezetési szokások között

Balkán körút, 1. Nap;
Utazás, Rila hegység
Budapest-Rila 900km, közel 10 óra vezetés éjjel, amiben 1,5 a röszkei határ, tömve nyárra hazautazó vendégmunkásokkal és összespórolt cucokkal megpakolt öreg kombikkal. Borovetz apró hegyi falu, ahonnan lanovka visz föl 2300m magasra. A túra itt kezdődik és tart a kishíján 3000es, hófoltos csúcsig, a Musaláig (Allah hegye)... ahonnan bizarrul szép a Rila hegység. Lefelé társra találtam egy őrült bolgár srácban, a köveken futást azonban Tündi messziről kiszúrta, lebuktam

Balkán 2. Nap
A Rila hegységet körbeveszi a múlt és a történelem.Átvonult itt annyi sereg trákok, törökök, nemmellesleg magyarok. 870 körül beszökött a bizánci keresztenyseg es itt is maradt. Ma ezek utan kutattunk es a rilai ...

... olvasd tovább itt ...

KRK SZIGET - ADRIA - NAPFÉNY, ÖBLÖK, SZIKLÁS FALAK, ÖREG FALVAK...

Évek óta hagyomány, hogy pár napra leugrunk az Adriához. Az "évek óta" jóval előtti egyetemi években szinte minden nyáron vonatra ültünk Zuglóban és Burgasig meg se álltunk. Számomra a hangulat és a kedves programok nem sokat változtak: napfény, sziklák, átlátszó, sós vízzel áztatott öblök, búvárszemüveggel fölkutatott vízfenekek, hideg sörök, beszélgetések vagy épp érdekes könyvek, öreg, repedezett festékkel keretezett zsalugáterek, málló falú házikók közötti séták késő délután..

Vannak akik mélyen délre utaznak, mások az Isztria félszigetben hisznek.

Számomra a hegyek és a tenger találkozása maradt a fő szempont, ezért jártunk többször Senjben, ahol a reggeli futáshoz 4-500 méternyi szintkülönbséget garantáltak a parttól pár száz méterre már szerpentinekbe kunkorodó keskeny kis utak.

Idén aztán a Krk sziget teljesebb felfedezését választottam: eltávolodni az öblöktől, falvaktól és végigjárni a sziget délkeleti - döntően kopár sziklaszirtekből álló - nyúlványát...... tovább

AZ ALACSONY TÁTRA GERINCÉN, SŰRŰ KÖDBEN

Már egy hete bújtam az előrejelzéseket, mikor vághatok neki az Alacsony Tátra gerincének. Végül a ma hajnali indulásra esett a választásom, noha a fél kettő körüli kávém kortyolgatása közben bökdösött a kisördög. Mindegy diabol (szlovákul az ördög) - mondtam neki - legalább tesztelem az esőkabátot és persze lesznek jó kis fotók a felhős hegyekről (lettek).

A Chopok déli lábi parkolójához épp 3 óra alatt érkeztem meg itthonról..... folyt itt

Május elseje

A Gárdonyi Géza teret akkoriban Lenin térnek hívták. Szentigaz, hogy a Bazilika kora délutánonként

súlyos árnyékot vetett a térre, beleértve a városi pártbizottság sarki épületét is, de a tér közepét

uraló Lenin szobor erre mélységesen fittyet hányt.

A nagytemplomnak háttal, az ellenkező irányba fordulva beszélt a pulpitusról – alkalmasint épp

kelet felé, ahol pedig már nem volt kit megagitálnia. Bal kezére támaszkodva, meggyőző

határozottsággal állt szószéke mögött, jobbjával épp rámutatott a dialektikus materializmus lényegére és papírgalacsinként gyúrta össze az ideológiai ellenérveket.

………..Szerettük Lenin apánkat és hittünk benne. Már az is tetszett, hogy tejjel írt titkos leveleket és állítólag jóságos volt.

Vlagyimir Iljics tekintetét szinte belefúrta a Gárdonyi Géza színház homlokzatába....................

Göttingen, Hamburg, autóstoppal. KB 1985 NYARA

Addig még sose jártam nyugaton. A térkép szerint Prága és Berlin (die Haupstadt der DDR) esett legnyugatabbra, ahol megfordultam. Menjünk stoppal Németországba, jött az ötlet az egyetem utolsó évében. A KGST tömegközlekedés - római mintára  a kenyég és a cirkuszi játékok mellett - rendkívül olcsó volt: sokan Kubába jártak repülővel fillérekért, ha jól emlékszem Varsón keresztül, mások nem is jutottak el Havannáig, mert a kanadai tankoláskor kisétáltak a zónába és menedékkérelmet kértek, mások egyszerűen csak beutazták/utaztuk a Berlin-prága-pozsony-szófia-fekete-tenger.. hálót vonattal vagy repcsivel......

Bosznia vonattal, busszal, igazán kalandosan 2010

Alaposan érdemes szendvicsekkel és folyadékokkal felszerelkezni a 10 órás vonatútra - nálunk még egy kedves öreg termosz is volt, mellé könyvek Boszniáról és mindenféle magazinok. Szarajevóról sokaknak jut az eszébe Valter, aki a várost védte és még korábbról Gavrilo Princip, aki pisztollyal várta a trónörökös párt. De volt Szarajevóban téli olimpia is 1984-ben, és aztán a legfiatalabb  borzalom  a kilencvenes évekből mindaz, aminek az emlékeivel minden sarok, épület, arc és pillanat átitatódott .  Don't forget mondja a.......

... olvasd tovább itt ...

esti fürdés a Balcsiban - 2016 augusztus 29.

A Káli-medencei ember, és persze annak gyereke sose megy a tóra fürödni, csak estefelé. Vonatkozik ez a bebírókra is, akik a bebíróvá válás évei alatt megértik és egy kicsit meg is szokják az itteni életet.

Reggel mérsékelten korán kel, fölteszi a teavizet, kibaktat a kertbe, ahol még harmatos a fű és legalább egy cica üldögél a lábtörlőn: halk és türelmes nyávogással kérve némi reggelinek valót. A teához citromfű, kakukkfű, csalán és levendula leveleket tép a kőfalmenti bokrok ágairól és leforrázza őket a kannában. Míg a levelekből kiázik a fűszeres íz és illat, lesétálok a sarkon túli kisboltba  ... olvasd tovább itt ...

Napfény, historikus város, hegyek, tenger  augusztus 14.

Hat és fél óra monoton autózás, 650 km végig autópályán. Hajnal volt, amikor úgy éreztem, hogy a vihar, a sűrű forgalom, a Dinári-hegység belső platójának viaduktjai és alagútjai elfárasztottak, ezért félálomban befékeztünk egy parkolóba és - több tucat másik kocsi mellett - tátott szájjal aludtunk két órát.

A Zadar környéki szigetek és öblök gyönyörűek......

A Bolgár tengerparton - egyetemi évek - 1981-86

.....Bátortalanságunk és kíváncsiságunk közös kémiája által űzve, elébb a víz felől közelítettünk és kiültünk az első sziklapadokra, amelyek kellő távolságban voltak a sok gömbölyűségtől, de kellően közel a vízhez, hogy visszabukjunk a feltámadó erekció érkeztével. Treníroztunk na, mitagadás. Aztán kicsit később elfoglaltuk az egyik sziklát és berendezkedtünk a következő két hétre.  Marionak már fejhallgatós magnója is volt (fotó), de inkább a tucatnyi meztelen test hirtelen öröme kötött le bennünket......

Magas-Tátra bármikor  - július 29. reggel

A Magas-Tátrát már gyerekkoromban megismertem. Egerből mentünk vonattal Poprádig, ahol aztán átszálltunk a kis pirosra. Imádtam a szagát, színét, hangulatát. Hol együtt a család, hol anyámmal és nagyanyámmal, máskor apámmal. Egy alkalommal anyám hősé vált a szememben: pokoli tériszonya volt (egy cseppet azért örököltem belőle) de vállalta a budai libegő formájú felvonót, ami persze közel 100 méteres magasságokban szelte át a mély katlanokat. Ez már önmagában remegéssel töltötte el szegényt, de aztán amikor megálltunk félúton (gyakori élmény arrafelé azóta is) és csendben libegtünk a semmi fölött percekig, édesanyám sírni és pánikolni kezdett, ami a lábából induló görccsel folytatódott. Lefelé persze már gyalog jöttünk...

Mexikó 5 dolláros hotelekben, éjszakai buszokon - 1998

Egy dél-amerikai sráchoz jártam spanyolt tanulni hetente kétszer. lelkes voltam és pár hónap után már jókat beszélgettünk a néhányszáz szavas szókinccsünkkel. Aztán ősszel bementem a városba - az internet még gyerekcipőben járt - és vásároltam egy retúr repjegyet Mexikóvárosba, január végére, 4 heti kintléttel, a szülinapomra. ..

Irtózatos  méretűre dagadt  a hátizsákom, mire mindent beleraktam és ha tudom, hogy milyen kevésre lesz belőle szükségem és, hogy a kinti mosodákban 2 dollárért mindenem tiszta és illatos másnap reggelre, biz a felét kidobáltam volna.

... olvasd tovább itt ...

jaj úgy élvezem én a strandot.. fürdőkul-túra - július 27.

A gimiben volt nekünk egy orosz tanárunk, akit mindenki csak Salinak becézett, elsősorban kedves aforizmája miatt: Nyessed, mint Sali a szappantot (ezirányú guglizásom ne msok eredményt hozott, a Sali talán a Salamon becézése lehet). Sali tanár úr minden reggel, úgy hattól hétig a strandon úszott, majd a gőzös meleg medencében pletykálgatott. Magam is reggeli úszó voltam, meg aztán a Bucholcz Laci és ez a sor tovább bővült, amikor egy mosolygós tavaszi reggelen Sali - miközben a kiömlő forróvízből az arcára öntötte a vizet - kijelentette: akivel reggel a strandon találkozik, annak aznap nem kell félnie a feleléstől. ...

Utazni, Utazni, látni, érezni, ismerkedni - 2016. július 26. 8:20h

Talán Márai írta valahol, hogy milyen butaság utazni és bizonyos emberekre ez valóban igaz. Azokra, akik nem élményeket, új arcokat, hangokat, szagokat keresnek, pusztán csak dögleni és enni akarnak a tengerparton. Egyszer Mexikóváros repterén futottam össze egy magyar párral - nem egyediek ők - akik furán néztek rám és a hátizsákomra, minek járom körbe Mexikót. Ők évek óta járnak ide, átszállnak a fővárosban és 2 hetet töltenek Acapulcoban. ugyanazon a  strandon, hotelben, étteremben. 11 ezer km egy szép strandért, hát ők tudják.

Zárába megyünk nemsokára és készülünk: bicajok, búvárszemüvegek, békalábak, vízhatlan kamera... olvasd tovább itt ...

Öreg kalandkönyvek - 2016. július 25.

Gyerekkoromból ered, hogy faltam a könyveket.  Berkesit azért, mert volt benne eroptikus jelenet, a tinédzserek könyvét azért, mert izgatóan volt felvilágosító, az indián könyveket azért, mert indiános könyvek voltak.. Tíz évesen, a fitymaszkületem műtétjére várva hajnaltól délig kiolvastam a Haramiák kapitányát, ami a rettegett Rinaldo Rinaldini kalandjairól szólt.. aztán a nővéremtől csent vagy később ajánlott könyvei: Dobai versei és novellái, az amerikaiak Singertől, malamudon át Roth, Golding, később Updike és a többiek. Aztán a csehszlovákok: a lét elviselhetetlen könnyűségével egy gyönyörű kislányt szedtem föl az egri strandon, miközben a borítóját olvasta a medence szélén..  .. a minap órákig válogattam a régesrégi útleírásokat, kalandokat és jó kis polcnyi gyűlt össze. Elhatároztam, hogy az antikváriumokból továbbiakat szerzek be. Így került a kezembe például Capek beszámolója a huszas évek európájáról, vagy legutóbbAlain Bombard Önkéntes hajótöröttje, aki az ötvenes évek elején nekivág egy gumicsónakkal, hogy átjusson az északkeleti passzátszelek segítségével az atlanti óceánon.